Καλεσμένος του κου Κώστα Καπερώνη στο πρώτο Coffeemag Live του περιοδικού Coffee and Branch ήταν ο Διευθύνων Σύμβουλος της El Cafe, κος Αναστάσιος Αναστασόπουλος. Έγινε μία ευρεία συζήτηση γύρω από την βιομηχανία του καφέ την εποχή του κορωνοϊού και το μέλλον του στην ελληνική αγορά.
Δείτε το βίντεο της συνέντευξης ή διαβάστε τα σημαντικότερα κομμάτια παρακάτω!
Για τις προκλήσεις στη παγκόσμια αγορά του καφέ μετά το ξέσπασμα της πανδημίας και το ενδεχόμενο πιθανόν ανατιμήσεων:
Η παραγωγή του καφέ συνεχίζεται απρόσκοπτα και οι τιμές έχουν διαμορφωθεί σε χαμηλά επίπεδα, χωρίς να φαίνεται να διαταράσσονται σημαντικά εξαιτίας της πανδημίας. Η πρωτόγνωρη αυτή κατάσταση έχει επηρεάσει σε μικρό βαθμό μέχρι στιγμής τη συγκομιδή, την επεξεργασία και τη διακίνηση, με αποτέλεσμα να σημειώνονται καθυστερήσεις στις φορτώσεις. Η έκταση των καθυστερήσεων και η επίδραση τους στις τιμές της αγοράς είναι κάτι που δε μπορεί να προβλεφθεί, γιατί κανείς δε γνωρίζει την εξέλιξη αυτής της κατάστασης.
Οι τιμές αυτό το καιρό είναι σε χαμηλά επίπεδα, κυρίως εξαιτίας της φετινής μεγάλης παραγωγής της Βραζιλίας. Αν ωστόσο προκύψουν προβλήματα στις χώρες παραγωγής με πιθανά lockdown και μέτρα απομόνωσης, τότε ενδεχομένως να δούμε μία βίαιη αύξηση των τιμών. Για την ώρα όμως, τα όποια προβλήματα προκύπτουν είναι στη διακίνηση και όχι στις τιμές.
Για τη κατάσταση των παραγωγών και των εμπόρων:
Τα μηνύματα που εισπράττουμε στο εμπόριο του καφέ δεν εμπνέουν ανησυχία, τουλάχιστον με τα σημερινά δεδομένα. Το σημαντικότερο πρόβλημα όπως προαναφέραμε είναι ο χρόνος φόρτωσης και αποστολής, χρόνος που ποικίλει από χώρα σε χώρα και ανάλογα τη κατάσταση σε κάθε μέρος. Η Βραζιλία πχ, λόγω του επίπεδου εδάφους, κάνει κατά βάση συγκομιδή με μηχανικά μέσα και έτσι δεν επηρεάζεται σημαντικά από τον COVID-19. Σε άλλες χώρες το πρόβλημα ενδέχεται να είναι λίγο μεγαλύτερο. Από τη μεριά μας είμαστε σε συχνή επικοινωνία με τους συνεργάτες μας στις χώρες αυτές και η συνολική διαπίστωση είναι ότι, με τις όποιες δυσκολίες πλέον παρουσιάζονται αλλά και εξαιτίας των μέτρων ασφαλείας που έχουν λάβει, το σημαντικότερο πρόβλημα που θα αντιμετωπίσουμε είναι οι καθυστερήσεις στη διαδικασία της φόρτωσης και της εξαγωγής. Δεν έχουμε ενδείξεις για αύξηση των τιμών, κάτι που, επαναλαμβάνουμε, μπορεί να αλλάξει ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας.
Για την επάρκεια του καφέ στην ελληνική αγορά:
Η εγχώρια αγορά είναι αρκούντως εφοδιασμένη. Για παράδειγμα η εταιρεία μας έχει προβλέψει και έχει φροντίσει να καλύψει τις υφιστάμενες ανάγκες των συνεργατών μας, καλύπτοντας και την ανάπτυξη τους αλλά και νέους συνεργάτες. Δε προκύπτει λόγος ανησυχίας, καθότι διατηρούμε στοκ για τους ερχόμενους μήνες για να καλύψουμε τις πιθανές καθυστερήσεις από τις χώρες φόρτωσης.
Για τις ανακατατάξεις στην εγχώρια αγορά:
Η υγειονομική κρίση όντως έχει δημιουργήσει ανακατατάξεις και αναταράξεις στην εγχώρια αγορά. Η αισθητά μειωμένη κατανάλωση, ο φόβος για ένα ενδεχόμενο νέο lockdown, η μειωμένη ρευστότητα των επιχειρήσεων, η έλλειψη σχεδίου ανάπτυξης και ανασυγκρότησης των επιχειρήσεων και γενικά η κακή ψυχολογία της αγοράς δημιουργούν αυτές τις ανακατατάξεις και προκαλούν αβεβαιότητα. Ένα πιθανό νέο lockdown θα αλλάξει ξανά το χάρτη της αγοράς του καφέ και θα δημιουργήσει προβλήματα επιβίωσης σε αρκετές επιχειρήσεις. Δε μπορουμε να μιλαμε για κερδισμενους και χαμενους εν μεσω μιας παγκοσμιας υγειονομικης κρισης. Όλη η αγορά είναι χαμένη με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για τους λιγότερο χαμένους, όπου φαίνεται να είναι η αγορά της λιανικής, του retail (κυρίως στο σούπερ μάρκετ) και τα όποια καταστήματα έμειναν ανοικτά κατά τη διάρκεια του lockdown, τα οποία εξυπηρετούσαν delivery και take away. Προφανώς και αυτό το κομμάτι της αγοράς αντιμετώπισε σημαντικά θέματα ως προς τις καταναλώσεις, αλλά σε σχέση με άλλες επιχειρήσεις που έκλεισαν, μπορούμε να πούμε ότι μείωσαν κατά τι τις απώλειες τους.
Η κατάσταση αυτή ανάγκασε τις περισσότερες επιχειρήσεις να επενδύσουν πάνω στις Online παραγγελίες τους και να αναπτύξουν τα e-shops τους. Η νέα αυτή κατάσταση ανάγκασε όλους μας να υιοθετήσουμε νέες συνήθειες, να εξοικειωθούμε με τον ψηφιακό κόσμο και να αγοράζουμε πλέον και διαδικτυακά.
Για την ανάπτυξη της αγοράς της κάψουλας:
Η κάψουλα κερδίζει συνεχώς μεγαλύτερα μερίδια από την αγορά της οικιακής κατανάλωσης και για αυτό όλο και περισσότερες εταιρείες παράγουν τις δικές τους κάψουλες. Νέες επενδύσεις σε ειδικές συνταγές, σε μηχανήματα παραγωγής αλλά και σε προωθητικό υλικό και διαφημίσεις. Ωστόσο θεωρούμε ότι η οικιακή κατανάλωση είναι κάτι πολύ συγκεκριμένο και δε θα επηρεάσει δραματικά την κατανάλωση εκτός σπιτιού, αλλά θα πάρει τα μερίδια που της αναλογούν από τη συγκεκριμένη αγορά του home consumption. Επ’ ουδενί μπορεί να αντικαταστήσει τη horeca και την κουλτούρα του Έλληνα για τον καφέ εκτός σπιτιού.
Για το χαρακτήρα της ελληνικής αγοράς σε σχέση με τηνποιότητα ή την τιμή:
Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια άνοδος στην παραγωγή του espresso. Παρατηρούμε ότι το ποιοτικό στοιχείο του τελικού προϊόντος έχει επισκιάσει την τιμή. Από την πλευρά μας είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι γιατί η εταιρεία μας υπήρξε πρωτοπόρος και συνέβαλε ουσιαστικά στην εισαγωγή και την εμπορία καφέδων που θα χαρακτηρίζαμε ποιοτικότερους και πιο κατάλληλους για την παραγωγή espresso. Η ποιότητα είναι το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό, ωστόσο θα πρέπει να έχει και το λογικό κόστος. Άρα ψάχνουμε το ποιοτικότερο προϊόν στη καλύτερη δυνατή τιμή. Και παρόλη την κρίση και τις δυσκολίες τις τελευταίας δεκαετίας, βλέπουμε ότι οι συνεργάτες μας δεν κάνουν μεγάλες αλλαγές, έχοντας καλά στο μυαλό τους αυτή την εξίσωση.
Για την εξωστρέφεια της ελληνικής αγοράς:
Όλο και περισσότερες ελληνικές βιοτεχνίες και βιομηχανίες ρίχνουν ματιές στο εξωτερικό, προσπαθώντας να εξάγουν το προϊόν τους. Όμως ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης λειτουργεί ως τροχοπέδη και δυσχεραίνει τις εξαγωγές καθιστώντας τις ελληνικές επιχειρήσεις μη ανταγωνιστικές σε σχέση με τις επιχειρήσεις της Ιταλίας για παράδειγμα. Από το χρόνο επιβολής του ΕΦΚ έχουν γίνει ενέργειες από όργανα του κλάδου προς το υπουργείο και έχει αναγνωριστεί το δίκαιο του αιτήματος των επιχειρήσεων που εξάγουν. Ωστόσο δεν έχει δοθεί ουσιαστική και λειτουργική λύση. Η εταιρεία μας για να μπορέσει να επιχειρεί δημιούργησε τη λεγόμενη φορολογική αποθήκη, ωστόσο αυτό δεν αποτελεί λύση για τις μικρές επιχειρήσεις γιατί έχει δυσανάλογο κόστος και καταλήγει να μην εξυπηρετεί. Η πιο απλή λύση είναι η κατάργηση του ΕΦΚ για τις επιχειρήσεις που εξάγουν το προϊόν τους, είτε αυτό είναι ωμό είτε μεταποιημένο.
Για το μέλλον του καφέ στην Ελλάδα:
Η αγορά του καφέ στη χώρα μας συνεχώς μεταβάλλεται. Η ανάπτυξη της εγχώριας παραγωγής έχει περιορίσει σημαντικά τις εισαγωγές του καβουρδισμένου espresso και αυτό κάνει τις ελληνικές επιχειρήσεις να αναπτύσσονται. Έτσι παρατηρούμε ότι με την ανάπτυξη του local roasting, οι ελληνικές εταιρείες δύνανται να παρέχουν υψηλής ποιότητας προϊόντα, εφάμιλλα ή και σε αρκετές περιπτώσεις καλύτερα από τα παραδοσιακά εισαγόμενα. Αυτή η τάση φαίνεται και θέλουμε να συνεχίσει να υπάρχει. Έτσι ανεβαίνει το επίπεδο, δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας και γενικά συμβάλει στην εθνική οικονομία και στην παραγωγική δυναμική της χώρας. Αυτές οι επιχειρήσεις μπορούν να δημιουργήσουν και εξαγωγικές ευκαιρίες, υπό τον όρο να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που καθιστούν τις ελληνικές εταιρείες μη ανταγωνιστικές.
Όλη η αλυσίδα του καφέ στην Ελλάδα έχει ανέβει επίπεδο, από το κομμάτι της αναζήτησης ποιοτικότερων καφέδων, αντικείμενο που αφορα την εταιρεία μας, τους Έλληνες roasters μέχρι τους baristi και τους καταναλωτές. Υπάρχει γνώση τόσο για το προϊόν το ίδιο, όσο και για την επιμέρους βιομηχανία, όπως τα μηχανήματα, τις διαδικασίες και το marketing. Ακόμα και η αγορά η ίδια έχει ωριμάσει. Πριν 15 χρόνια η αγορά της horeca δε μπορούσε να αποδεχτεί έναν ελληνικής παραγωγής καφέ espresso. Ο μέσος καταναλωτής πλέον διαλέγει που θα πιει το καφέ του, υπολογίζοντας πια και το γευστικό του κομμάτι.
Για τα σχέδια της εταιρείας:
Η εταιρεία μας διανύει τον 20ο χρόνο λειτουργίας της, αλλά η ενασχόληση μας με το εμπόριο του ωμού καφέ είναι πάνω από 40 χρόνια. Αποκλειστικό μας αντικείμενο είναι η εισαγωγή και η εμπορία ωμού καφέ από τις χώρες παραγωγής, χωρίς να υπεισέρχεται στο κομμάτι της επεξεργασίας και μεταποίησης έτοιμου προϊόντος, δηλαδή δεν καβουρδίζουμε. Το καβούρδισμα είναι κάτι που αφορά αποκλειστικά τους πελάτες μας. Στόχος μας είναι η ανάπτυξη και η διαρκής αναζήτηση ποιοτικών καφέδων, ώστε να συμβάλουμε και εμείς στην αναβάθμιση του τελικού προϊόντος. Η επιλογή των καφέδων γίνεται από εμάς, με παρουσία μας στις χώρες παραγωγής και πολλές δοκιμές με τους κατά τόπους συνεργάτες μας. Μέριμνα μας είναι να αναβαθμίζουμε συνεχώς τη ποιότητα μα και να διατηρούμε μια μεγάλη γκάμα προϊόντων ώστε να μπορούμε να καλύψουμε όλες τις ανάγκες της αγοράς. Ταυτόχρονα είμαστε στο κομμάτι των εξαγωγών, διατηρώντας φορολογική αποθήκη.